Sunday 3 November 2013

Cerita Baru

Assalamualaikum..dah lama rasanya saya tinggalkan blog ni..tiba2 terasa nak menulis pula hari ni..

Ingin saya menceritakan pengalaman saya terutamanya ketika melahirkan putera sulung saya baru2 ni..

Saya telah bernikah dgn suami saya pada bulan November 2012. Kami memang duduk berjauhan kerana suami kerja di Selangor, saya kerja di Johor. Dua bulan lps pernikahan sy disahkan mengandung. Saya cuma membuat ujian air kencing setelah 'housemate' saya ketika itu perasan saya lebih mudah marah...lalu menasihati saya supaya membuat ujian tersebut..

Gembiranya saya..saya mesej suami sy dulu..suami terus menelefon saya dan dia pun turut gembira..

Pada awal kandungan saya mmg tiada masalah..tak silap saya apabila usia kandungan dalam 6-7bulan, doktor cakap baby kecil berdasarkan scan..dalam fikiran saya..mcm mana boleh kecik? Nak kata tak cukup makan, rasanya cukup..sedangkan loya atau muntah2 pun saya tak alami..mungkin masih awal lg atau mungkin anggaran berat melalui scan tu xbetul..

Kemudian masuklah bulan ramadhan..alhamdulillah dgn izin Allah dpt sy berpuasa penuh.walaupun melalui scan baby kecil tapi yg lain2 semua ok..baby aktif..sy bekerja seperti biasa. Adakala saya kena bekerja lebih 24jam nungkin 33-34 jam..tidurnya mungkin sejam ke 2jam...penatnya semakin terasa..

Apabila kandungan berusia hampir 39minggu, saya diperiksa lg dan didapati air ketuban sudah berkurangan..saya di'induce' dgn ubat apabila kandungan 39minggu 1hari..pada pukul 7pg..

Cepat betul kesannya..dalam pukul 8 sudah terasa 'regular contraction'. Sy masih boleh tahan lagi malah sy berjalan2 di dalam wad dgn harapan dpt memudahkan proses kelahiran..dalam pukul 11.30 sakit makin terasa lebih kuat dan kerap..dlm 3kali dlm 10minit. Pada saat itu air ketuban pecah..warna air ketuban xjernih sebab baby sudah berak di dalam perut..itu menandakan yg baby sudah stress..doktor periksa bukaan baru 1cm..dan dia menasihatkan supaya dibedah..sy setuju..

Pada waktu itu malu pada staffnurse dan doktor dilupakan..Sakitnya...tak terkata..bila doktor cucuk ubat bius di antara tulang belakang..nak kata sakit tidak..cuna sakit contraction yg tak tertahan..saya disuruh oleh dr bius supaya relaks dan lembutkan badan semasa contraction tu dan dicucuk sebyk 6kali sbb xdpt..dia kata sy xrelaks..mcm mana lanak relaks..operation berjalan lancar..gembira xterkata sehingga mengalirkan air mata bila mendengar suara tangisan pertama baby ku..saya xnampak muka baby cuma ditunjukkan kpd sy jantina baby sehinggalah sy sampai di wad baru sy nmpk wajah baby..

Saya cuba bg susu badan dlm keadaan baring dan kaki sampai ke pinggang terasa lumpuh akibat kesan bius..beberapa jam lps tu br terasa sakitnya kesan operation itu..pinggang sakit..terasa rahim pun sakit..serba xkena..baring menelentang sakit..mengiring pun sakit..nak duduk pun sakit..suami ada untuk membantu..nak bg susu badan pada baby pun susah..ada minta pada jururawst supaya beri top up feeding kpd baby tp mereka xbg pd awalnya..sehingga baby hypo 2-3kali br nak bagi..esoknya baby kena tahan wad NICU sbb kuning tinggi..

Perasaan sy susah nak digambarkan masa tu..kesian pada baby..sakit slps operation..nak bergerak pun susah..nak menyusukan baby pun xpandai..nak mandi pun suami tolong mandikan..tp sy gagahkan juga..sy duduk dgn baby di NICU selama seminggu..alhamdulillah..baby keluar wad pada hari merdeka...

Sekarang baby alhamdulillah membesar dgn sihat..pada awalnya hati mudah terasa dgn kata2 org..kenapa baby kecik? Mak xcukup mkn me? Mak xsihat ke? Baby kecik tp operate jugak..Susu badan xcukuo urk naikkan berat badannya..susu badan xkenyang, kesian kat baby..terasa seolah-olah baby kecik dan kuning disebabkan salah saya dan seolah-olah susu badan sy xbagus..ada juga sy menangis berkali2..tp ditahankan juga dan ditebalkan telinga sy ni..xkisahlah apa org nak kata..syukur alhamdulillah sy dianugerahkan seorang putera yg sihat, comel..walaupun kecik itu semua kehendak Allah..tentu ada hikmah di sebaliknya..tak perlulah kita mempersoalkan kenapa..dan semoga segala kesulitan, dugaan dan kesakitan yang sy lalui menjadi kifarah dosa2 yg lalu...


No comments: